Jambinai – Modern Sky Festival 2016
kirjoittaja: Adolfiina
Muutama vuosi sitten Helsingin Korjaamolla järjestetty Niubi Festival valisti mainoslauseessaan, että tulee sieltä Japanista muutakin kuin jpoppia. Näinhän on tietysti myös korealaisen musiikin laita, mistä verevän osoituksen antoi Suomessa toista kertaa uransa aikana esiintynyt Jambinai. Tapahtumapaikkana oli tällä kertaa Helsingin Ääniwallissa järjestetty Modern Sky Festival. Loppuelokuun alkuiltaa kirkasti rakoilevan pilviverhon takaa loistava aurinko, mutta sisällä konserttisalissa oli pilkkosen pimeätä. Kohtuullinen, joskaan ei salia täyttävä, määrä uteliaita festivaalikävijöitä oli kerääntynyt katsomaan, mitä tapahtuman tämän vuoden ainoalla korealaisesiintyjällä olisi tarjottavanaan.
Täysilaidallinen yllätyksiähän siellä. Joillekin katsojille saattoi yhtye ehkä olla jo ennestään tuttu, mutta yleisön reaktioista päätellen paikalla oli myös monia ensikertalaisia. Oli myös ilo nähdä, kuinka esityksen edetessä väkeä tuli tasaiseen tahtiin lavan eteen ihmettelemään, mistä salin täyttävässä metakassa oikein olikaan kyse. Leukojen loksahduttaminen ja tuoleilta töniminen onkin Jambinain erikoisalaa. Heti konsertin ensimmäinen kappale oli mitä hämmentävin sekoitus raskasta hevikitaramyllytystä ja perinnesoittimien luomaa eksoottista tunnelmaa. Sulassa sovussa rumpusetin ja sähköbasistin kanssa lavalla istuivat jousella soitettavan haegumin ja kantelemaisen geomungon taitajat Bomi Kim ja Eunyong Sim. Kaiken keskellä Ilwoo Lee vaihteli sähkökitaran ja erilaisten puhaltimien välillä. Sointia rikastettiin vielä entisestään digitaalisen loopperin ajoittaisella käytöllä.
Vain nimeltä mainittu kolmikko muodostaa varsinaisen yhtyeen basistin ja rumpalin kuuluessa ainoastaan kiertuekokoonpanoon. Oli kuitenkin erittäin hienoa, että koko livebändi oli saatu tälle kiertueelle mukaan. Sataprosenttisen elävänä Jambinain magia nimittäin oli omaa luokkaansa. Yhtye ei antanut yleisön vaipua alkushokin jälkeen minkäänlaiseen tylsistymisen tilaan vaan tarjoili yllätyksiä koko tunnin mittaisen setin ajan. Rauhallisimmillaan Jambinai pysähtyi yksinomaan perinnesoittimien tähdittämiin hiljaisiin tunnelmakohtiin, joissa yleisökin miltei pidätteli hengitystään. Raivoisimmat hetket puolestaan koettiin koko yhtyeen puhkuessa yhteen ääneen kuin tulivuori. Aggressiivisissa heviosuuksissa, joissa pohjaa pitivät kovaotteinen rumpali ja matalalta möyrivä basso, pääsi äänenvoimakkuus kohoamaan puuroutumiseen asti. Soundin lievä epäselkeys ei kuitenkaan varsinaisesti haitannut, ei ainakaan Leen ottaessa esiin torvimaisen pirinsä, jolla hän sooloili villisti kaiken vyörytyksen päälle. Tällaisissa silkkaa noisea lähentelevissä kohdissa oli tunnelma kuin noitapiirissä. Shamanistista vaikutelmaa lisäsi se, ettei pääosin istuen esiintynyt yhtye missään vaiheessa sortunut ilmeettömään jähmettyneisyyteen. Sen sijaan muusikot elivät vahvasti soittonsa mukana kannustaen esimerkillään yleisöä samaan. Olisivatpa vain muinaiset esi-isät soittimiaan kehitellessään arvanneet, että vielä jonain päivänä niitä käytettäisiin tällaisiinkin tarkoituksiin. Olisi siinä ollut heillä aihetta ylpeyteen.
Tunnin mittainen konsertti vilahti näiden erilaisten tunnelmien väleillä velloessa nopeasti ohitse muutaman englanninkielisen välispiikin rytmittämänä. Yhtyettä olisi jaksanut katsoa vielä ainakin puolisen tuntia pitempäänkin ilman vähäisintäkään kyllästymisen makua, sen verran kiehtovaa heidän omalaatuinen ja eloisa musiikkinsa oli. Samaa mieltä näytti olevan yleisökin, joka aplodeerasi kovaan ääneen ja, kuten todettua, kasvoi koko esityksen ajan. Tämän näytti huomaavan spiikit hoitanut Leekin, jonka oli vaikea saada kiitosten tulvalleen loppua. Viimeisen kappaleen lähestyessä meitä muistutettiin siitä, että Jambinain ensimmäinen ulkomaan konsertointi kolme vuotta sitten tapahtui nimenomaan Suomessa. Kappale Connection päätti setin hartaisiin ja toiveikkaisiin säveliin muistuttaen yhtyeen ja sen ihailijoiden välisestä yhteydestä sekä vahvistaen sen jälleen kerran. Niin vanhat kuin uudetkin fanit toivottanevat Jambinain tervetulleeksi takaisin ihan milloin vain tahansa.